Jestes
niezalogowany
ZALOGUJ

 

nowDeeS
Dariusz Sidor
Wrocław
Sidor Team Polska

Ostatnio zalogowany
2023-05-01,14:20
Przeczytano: 434/211350 razy (od 2022-07-30)

 ARTYKUŁ 
Srednia ocen:8.3/3

Twoja ocena:brak


Bezpieczna jazda na rowerze cz. 1
Autor: Dariusz Sidor
Data : 2010-01-22

Czy istnieje w ogóle bezpieczna jazda na rowerze?

Dzisiaj zamiast porad i wskazówek treningowych część pierwsza omówienia zasad bezpieczeństwa na drodze.

Całość można rozpatrzyć trzytorowo:

widoczność;
styl i sposób jazdy;
wygląd.

I to właśnie w takiej kolejności.
Mimo tego, że wygląd jest dopiero na trzecim miejscu, jest niezmiernie ważnym elementem, jeśli nie najistotniejszym, ale dlaczego o tym dopiero na końcu (w części 2).



Rys.1 - fragment plakatu z jesiennej akcji 2009 roku



Zajmijmy się widocznością.
Po pierwsze jest zima, dni są krótkie, a co za tym idzie szybo zapadają ciemności. Rzeczą priorytetową jest oświetlenie nie tyle drogi, co jest ważne, bo trzeba omijać dziury, ale oświetlenie siebie samego by zminimalizować możliwość znalezienia się w bezpośrednim kontakcie z samochodem, którego kierowca nas nie zobaczył.

Zamiast dawać dobre rady najpierw warto sięgnąć do podstaw prawnych, czyli tzw. kodeksu ruchu drogowego, a dokładniej do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.:

Prawo o ruchu drogowym

Szukamy, szukamy i nie znajdujemy.
Niestety, jeśli myślisz, że w „Prawie o ruchu drogowym” znajdziesz informację jakie oświetlenie potrzebuje rower, to się mylisz.

Trzeba sięgnąć do:

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262)

Dział V
Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego

§ 53. 1. Rower powinien być wyposażony:
1) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
3) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
§ 56. 2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
2) na pedałach roweru i motoroweru;

§ 56. 1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni;

5) światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
1) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie - na kole tylnej osi;
2) na pedałach roweru i motoroweru;
światła, o których mowa w pkt 1 i 2, nie muszą spełniać warunków określonych w ust.1 pkt 2-4.


Wynika z tego, że światełko migające wreszcie jest ujęte w prawie polskim. Jako dodatkowe światło do odblaskowego.

Natomiast jazda z czołówką na głowie lub kasku, w myśl przepisów, nie jest oświetleniem obowiązkowym składającym się na wyposażenie roweru, więc nie może być używana jako światło białe pozycyjne.



Rys.2 - Niemiecki plakat uliczny



Jak i kiedy używać świateł?
Jeszcze raz sięgnijmy do "Prawa o ruchu drogowym".


Używanie świateł zewnętrznych

Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
3) w tunelu.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nie oświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo,
2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony,
3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.


Zgodnie z przepisami rower ma światła pozycyjne, więc nie musi mieć zapalonych świateł za dnia, za wyjątkiem przypadków opisanych w pkt. 1 i 3.



I jeszcze:

Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1.kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a.włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b.poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
2.kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
a.włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
b.korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.






I to byłoby chyba wszystko o oświetleniu.



Komentarze czytelników - 2podyskutuj o tym 
 

krzyszttof

Autor: krzyszttof, 2010-01-22, 21:23 napisał/-a:
Skromnie dodam jedna uwage -dbajmy o czystosc naszych maszyn rowerów

 

michal.r

Autor: michal.r, 2010-02-05, 01:01 napisał/-a:
Czy dobrze rozumiem, że:
"korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu" dotyczy tylko jazdy na rowerze "w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami"

Jeśli tak to znaczy, że łamałem przpisy tylko przy styczniowych śnieżycach a nie codziennie ;)

 



















 Ostatnio zalogowani
BemolMD
08:27
chris_cros
08:25
michu77
08:13
bobparis
07:58
Admin
07:47
Ryszard N.
07:11
kos 88
06:46
jaro109
06:25
biegacz54
06:20
schlanda
05:26
Piotr Fitek
02:04
BuDeX
00:12
mariuszkurlej1968@gmail.c
23:22
fit_ania
23:21
¦wistak
22:54
Robak
22:37
|    Redakcja     |     Reklama     |     Regulamin     |