Jestes
niezalogowany
ZALOGUJ

 

Poznań, 29 pazdziernika 2013, 09:45, 1618/257856
GrandF
Panfil
Łukasz
Sprawozdanie i video z konferencji pt. Marketingowe aspekty organizacji imprez biegowych

LINK 1: ARCHIWUM: POZNAń



      

Nie od dziś wiadomo, że świat sportu nie istnieje bez świata nauki. Dziedziny te przenikając się wzajemnie tworzą w punkcie wspólnym sprawnie działający mechanizm będący dodatkowym motorem rozwoju ich obu. Oddziaływanie nauki na sport funkcjonuje na kilku płaszczyznach m.in. medycznej i technologicznej.

Rozwój masowych imprez sportowych rodzi nowe gałęzie, których potrzeba istnienia rośnie wraz z frekwencją. Do powszechnego obiegu wkrada się terminologia, której używanie zaczyna mieć uzasadnienie dopiero po osiągnięciu pewnych rozmiarów danego zjawiska. Biegowy rynek - zupełnie nowe pojęcie, które jeszcze 6-7 lat temu leżało w szufladzie prognoz.

Dziś już funkcjonuje będąc łakomym kąskiem dla wielu branżowych firm, które nareszcie mają w Polsce grunt do prowadzenia swoich działań na szerszą niż dotychczas skalę. Narodziny nowego zjawiska wymagają stosowania wiedzy pozwalającej na sprawne poruszanie się w jego środowisku. Imprezy biegowe postrzegane są już jako produkt, którego sprzedaż zależy od wielu czynników. Aby jednak była skuteczną wymaga odpowiedniej strategii, reklamy, promocji czy formy dystrybucji.

Właśnie tym zagadnieniom poświęcono zorganizowaną 24 października ogólnopolską konferencję metodyczną „Marketingowe aspekty organizacji imprez biegowych”. Organizatorami byli – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu i Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu. Mityng wybitnych osobistości świata sportu i nauki stworzył tematyczne kompendium. Był również bodźcem do dyskusji, której forum stanowili organizatorzy imprez biegowych, media oraz sami prelegenci.

Wśród zaproszonych gości można było dostrzec twarze znane i te które do bycia znanymi ambitnie aspirują. Paweł Januszewski, Lidia Chojecka, Marcin Urbaś, Rafał Wieruszewski, Michał Bartoszak, Małgorzata Sobańska, Jerzy Skarżyński, Tomasz Szymkowiak, Patrycja Wyciszkiewicz, Joanna Fiodorow, nazwiska dzięki którym polska lekka atletyka zawdzięcza swój blask. Zaszczycili również trenerzy: Czesław Cybulski – autor największych sukcesów polskich młociarzy oraz Janusz Grzeszczuk (jako zawodnik Mistrz Polski w biegu na 800m z roku 1965)

Konferencję zainaugurował rektor poznańskiego UE prof. Marian Gorynia, który wyraził zadowolenie z dużego zainteresowania marketingiem w odniesieniu do masowego biegania i samym faktem istnienia biegowego rynku. Następnie pałeczkę przejmowała sztafeta mieszana złożona z ludzi sportu i nauki. Zawiłości koncepcji marketingu w sporcie masowym wyjaśniał w przystępny i obrazowy sposób prof. Zygmunt Waśkowski.

Profesor Henryk Mruk przedstawił marketingowe metody i narzędzia rozwoju imprez biegowych. Temat kontynuował Paweł Januszewski zachęcając salę do wspólnej dyskusji. Ta w dość gorącym wydaniu wywiązała się w trakcie wystąpienia dyrektora Maratonu Poznańskiego. Maciej Mielęcki przekonywał, że potrzebna jest w Polsce zmiana postrzegania imprez masowych przez pryzmat pakietu startowego. Stwierdził iż magnesem przyciągającym powinien być wysoki poziom organizacji imprezy i jej atmosfera. Nie wszyscy zgadzali się z dyrektorem Mielęckim co przyczyniło się do wyrazistej wymiany poglądów.

Ciekawie tematyczną problematykę referowali byli doskonali maratończycy Andrzej Krzyścin i Jerzy Skarżyński. Andrzej jako dyrektor Półmaratonu Lechitów i Biegu Europejskiego w Gnieźnie, przedstawiał dzisiejsze bolączki organizacyjne. Prezentował również doświadczenie zebrane podczas długoletniej kariery kiedy to miał możliwość podglądania oddalonego wówczas o lata świetlne Zachodu.

Jerzy Skarżyński miał doskonale pole do porównań jako organizator Szczecińskiej Dwudziestki w latach 90-tych ubiegłego wieku. Konferencję zamykał dr Sylwester Białowąs przedstawiając badania marketingowe biegaczy i kibiców będące źródłem innowacji oraz sposobem na ograniczenie ryzyka. Swoje spostrzeżenia przekazał również prezes Wielkopolskiego Związku Lekkiej Atletyki Artur Kujawiński. Popularny na łamach naszego portalu „Arti” był jednym z pomysłodawców konferencji.

Miejmy nadzieję, że takie wydarzenia będą się powtarzać. Chęć uczestniczenia organizatorów imprez może wpłynąć wyłącznie na podniesienie ich poziomu. Sam fakt organizacji spotkania na styku sportu i nauki ukazuje jak bardzo zmieniło się postrzeganie masowych imprez biegowych. Tą różnicę świetnie podkreślił prof. Waśkowski, który zwrócił na używanie terminologii „bieg” i „impreza biegowa”. Jeszcze 10-12 lat temu rzeczywiście jeździliśmy na biegi, obecnie coraz częściej bierzemy udział w „imprezach biegowych”.















Komentarze czytelników - 6podyskutuj o tym 
 

Autor: Ryszard N, 2013-08-27, 15:57 napisał/-a:
"W najbliższym czasie tylko profesjonalnie organizowane imprezy biegowe będą cieszyły się popularnością i uznaniem wśród biegaczy. Podobnie jak w innych dyscyplinach sportu, organizatorzy będą sięgali po rozwiązania marketingowe, aby budować silne marki biegów i przyciągać zawodników, sponsorów oraz kibiców."

Czyli, przekładając to na język konsumenta, tylko dobry produkt znajdzie masowego nabywcę. To dobrze, ale warto pamiętać, że nastąpi proces wyraźnego powiązania jakości z ceną a tego już biegacze nie za bardzo lubią. Już dzisiaj aby zdobyć frekwencję, obok samego produktu jakim jest bieg, organizatorzy oferują różnoraką wartość dodaną do produktu. Nikogo już nie kręcą koszulki, medale, czy gadźety reklamowe. W ruch poszły samochody, rowery, krowa i wypoczynek w ośrodkach SPA. Warto też nie zapominać, że wraz ze zbudowaniem silnej marki, tendencja zacznie się odwracać. Zapisy będą trwały kilka godzin a za wszystko trzeba będzie solidnie zapłacić. Dobrym przykładem są duże, Europejskie maratony, gdzie za wszystko trzeba płacić, łącznie z wypożyczeniem chipa, nie wspomnę już o koszulkach. Przewiduję, że z czasem wielką wartość nabiorą imprezy gdzie obok maratonu lub półmaratonu, organizator zaproponuje formułę biegów masowych dla dzieci i absolutnych nowicjuszy, np. takie jak Coca Cola Kids w Wiedniu, itd.
Pojawi się regionalna i miejska ( patrzy Fundacja Maratonu Warszawskiego i Orlen Marathon ) silna konkurencja która biegaczom i biegom zrobi dobrze.

 

Arti

Autor: Arti, 2013-09-17, 00:57 napisał/-a:
W imieniu Organizatorów zapraszam ;)

Takiej wiedzy nie wyczytacie w książkach, będzie owszem i teoria ale i rozwiązania praktyczne czyli to co najcenniejsze ;)

Swój udział w konferencji zapowiedzieli m.in.:

1. Paweł Januszewski – uczestnik Igrzysk Olimpijskich w Atlancie, Mistrz Europy w biegu na 400 m p.p.
2. Jerzy Skarzyński – członek polskiej reprezentacji olimpijskiej, Los Angeles
3. Michał Bartoszak – uczestnik Igrzysk Olimpijskich w Atenach
4. Tomasz Szymkowiak – uczestnik Igrzysk Olimpijskich w Pekinie
5. Rafał Wieruszewski – dwukrotny uczestnik Igrzysk Olimpijskich w Atenach i w Pekinie
6. Patrycja Wyciszkiewicz – uczestniczka Igrzysk Olimpijskich w Londynie,
Mistrzyni Europy juniorów w biegu na 400 m
7. Piotr Gruszczyński – Senator RP, maratończyk

 

GRZEŚ9

Autor: GRZEŚ9, 2013-09-17, 09:11 napisał/-a:
Arti-swój udział,tzn.jako gwiazdy sportu czy wykładowcy?

 

jusmar

Autor: jusmar, 2013-09-17, 11:42 napisał/-a:
Artur napisz jak możesz kto będzie wykładał i prowadził warsztaty bo jak rozmumiem że wymieniona 7ka to goście zaproszeni a nie wykładowcy.

 

Arti

Autor: Arti, 2013-10-29, 22:12 napisał/-a:
Sorry,że nie odpisałem ale jeszcze trwało montowanie pełnej listy wykładowców a dzień po twoim poście rozchorowałem się prawie na miesiąc ;) Pozdrawiam i zapraszam do zapoznania się z materiałem ;)

Pełne materiały wykładów mają być również dostępne na stronie organizatora www.konferencjabiegi.pl

 

Autor: mzuk, 2013-10-30, 08:38 napisał/-a:

Konferencja odbywała się w ciągu tygodnia co mogło nieco ograniczyć jej odbiór ale i tak było sporo osób.

Pierwszego dnia były wykłady a drugiego dnia warsztaty.

Całość uważam za cenną inicjatywę. To ważne że zaczynamy profesjonalnie podchodzić do zagadnień. Wzrost frekwencji i zainteresowanie mediów wymagają takiego właśnie podejścia. Sporo przed nami, ale jesteśmy na właściwej drodze.

Łyżka dziegciu jest taka - żeby być partnerem do rozmów ze sponsorami (i nie mam na myśli drobnych firm a korporacje) trzeba mieć plan, wielowariantowe pomysły i być dobrym warsztatowo. Nie jest prawdą że najważniejsze jest to co się mówi. Prawdą jest to że ważne jest to co się mówi i jak się mówi. Mam na myśli cały warsztat prezentacyjny i tu jest wiele do zrobienia. Postaram się włącząc w te działania - Arti służę pomocą i radą w tym zakresie.

Najważniejsze że są chęci oraz zrozumienie potrzeb. Reszta do ogarnięcia bez problemu.

Pozdrawiam

 


















 Ostatnio zalogowani
jaro109
06:29
42.195
05:52
biegacz54
04:39
stanlej
01:32
orfeusz1
00:36
Mr Engineer
00:15
Hieronim
23:49
kos 88
23:28
marczy
23:27
genbryg
22:52
Admin
22:47
neergreve
22:44
kubawsw
22:13
Darmon
21:21
Raffaello conti
21:18
staszek63
20:49
|    Redakcja     |     Reklama     |     Regulamin     |